sábado, 28 de diciembre de 2013

Les quatre competències lingüístiques

Aquesta entrada també anirà de teoria, però en aquest cas de: les quatre competències lingüístiques.

Lectura: Llegir és el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit, llegir és comprendre.
Segons Isabel Solé (1952) n'hi ha quatre implicacions:
- Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text.
- Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per algun motiu, l'objectiu determinarà el tipus de lectura, les estratègies i el control que exercim sobre la lectura.
- És un procés d'interacció entre qui llegeix i el text, qui llegeix ha de fer-se seu el text relacionat-lo amb allò que ja sap.
- I per acabar, és un procés de predicció i inferència continua. Qui llegeix formula una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint.




















Escriure: És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.
- Aspectes formals = relació so - grafia, disposició en l'espai i caligrafia.
- Aspectes lingüístics = morfològics, lexicològics, sintàctics i semàntics.
- Aspectes discursius = tipologia textual, propietats del text ( coherència, cohesió, adequació, variació/estil i correcció), procés composició escrita (planificar, redactar, revisar.)




















Parlar: Expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.















Escoltar: Comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.
Implicacions:
- Saber escoltar demana un paper actiu i participatiu.
- Un respecte per l'emissor i les seves idees.
- Ser objectiu per intentar entendre que vol dir l'altre.



















Fins aquí la meva última entrada, d'aquí a uns díes en faré un altre per desitjar-vos un bon any 2014, i per donar-vos les gràcies per haver llegit totes les meves entrades educatives de les matèries COED i GITIC.

No hay comentarios:

Publicar un comentario